نکاتی در خصوص بهینه سازی اره پانل‌بُر

اره پانل‌بر یکی از انواع ماشین‌آلات رایج در صنایع چوب از قبیل واحدهای تولیدکننده کابینت و مبلمان است که از آن برای برش آسان انواع اوراق فشرده چوبی از قبیل تخته‌خرده‌چوب، ام‌دی‌اف و تخته لایه، پروفیل‌ها و چوب خام به قطعات کوچکتر استفاده می‌شود. در زیر به ارائه نکاتی در خصوص بهینه‌سازی این ماشین در کارگاه‌های صنایع چوب خواهیم پرداخت.

۱- در صورت امکان، برای تهیه یک پکیج نرم افزاری خوب که دارای قابلیت طراحی الگوهای برش است سرمایه گذاری کنید.
۲- از اره‌ای که دارای قابلیت برچسب گذاری قطعات برش خورده است استفاده کنید. این اطلاعات شامل بارکد، مشخصات قطعه و اینکه با کدام کابینت یا محصول ارتباط دارد، ابعاد قطعه، عملیات بعدی، ماده مورد استفاده، الگوی برش الیاف و غیره است. استفاده از این اره می تواند موجب صرفه جویی در زمان و انرژی شود.
۳- اگر از اره تغذیه از جلو استفاده می کنید، یک بالابر قیچی در کنار حفاظ حصاری دستگاه قرار دهید و آنرا در ابتدا برای برش عرضی جهت‌دهی کنید. سپس پانل می تواند به سهولت به سمت میز هوا برای برش بچرخد.
۴- پیش از خارج کردن آخرین قطعه در یک سیکل، با دور کردن آن از خط برش در زمان صرفه جویی کنید. صفحه بعدی را در اره قرار دهید، سیکل برش را شروع کنید و سپس قطعه را خارج کنید.
۵- ویژگی هایی مانند سرعت پیشروی بالا در ارابه اره، پوشر و تنظیم‌کننده های جانبی و پوشرهای دوتایی برای برش عرضی کار را در اره های افقی ساده تر می سازد.
۶- در حال حاضر اره های عمودی نیز در حال اضافه کردن امکاناتی برای انعطاف پذیری بالاتر شامل: قراردهی دیجیتال ماده اولیه، تکرارپذیری، تنظیم لیزری، قراردهی خودکار بر روی محور X و قابلیت برش مواد مختلف هستند.

منبع: RedBook magazine
مترجم: مهندس فروغ دستوریان