نکات کاربردی در هنگام استفاده از ابزارهای برش الماسه

ابزارهای برش الماسه از جمله ابزارآلات بسیار مهم در صنایع چوب هستند که در دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به اهمیت بالای این ابزار لزوم بهره‌گیری از روش‌های صحیح در هنگام کار با آنها بسیار ضروری است. ابزارهای برش الماسه از جمله ابزارهای کاربردی هستند که در صنایع چوب بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ابزارها همانند کریستال های الماس در شرایطی با فشار و دمای بالا روی یک لایه کاربید قرار داده می شوند. در ادامه توجه شما خوانندگان را به ارائه مطالبی در این خصوص جلب می‌کنیم. بر اساس نوع اتصال و نیز محکم کردن و بستن این کریستال ها، از اصطلاح الماس پلی‌کریستالین۱(کریستال های بسیار) که PCD نیز نامیده می شود، برای این نوع ابزار استفاده می‌شود. پس از خنک شدن این ماده بر اساس نوع مصرف به شکل‌های مختلفی پرداخت می‌شود.
این لبه ها متشکل از یک لایه الماس هستند که حدوداً دارای ۵/۰ میلی‌متر ضخامت بوده و توسط یک کاربید حمایت می شود به طوریکه ضخامت کل آن به ۶/۱ میلی‌متر می رسد. سپس این لبه به بدنه ابزار مورد استفاده برای پرداخت، لحیم می شود.
مهمترین نگرانی‌ها در خصوص ابزار برش الماسه شامل لب‌پریدگی، خلل و فرج دار شدن۲ و گرم شدن بیش از حد آن است که همه این عوامل می توانند سبب شکست زودتر از موعد هر یک از لبه ها و نهایتاًَ کل ابزار شوند. از پدیده خلل و فرج دار شدن هنگامی که کل ماده در معرض مواد شیمیایی و اسیدی قرار می‌گیرد می‌توان برای تمیز کردن و آماده سازی ابزار استفاده کرد ضمن آنکه می توان در عملیات ماشین‌کاری نهایی نیز از این ویژگی به صورت موثری بهره برد. اما در کل سطوح خلل و فرج دار شده برای ابزارهای الماسه حمایت کمتری را فراهم کرده و سبب شکست زودهنگام ابزار در اثر لب پریدگی می‌شود.
از آنجاییکه لبه الماس بسیار شکننده است مستعد لب پریدگی است پس باید دقت شود تا از میکرومتر برای چک کردن ابعاد ابزار در حین عملیات استفاده نشود تا از لب پریدگی سطح برش جلوگیری شود. سطوح لب‌پر شده سریعاً معیوب می‌شوند و همین سبب بروز مشکلاتی در رابطه با طول عمر پرداخت و ابزار می‌شود.

۰۴

گرم شدن بیش از حد هم می تواند دلیل دیگر شکستن ابزار برش باشد. معمولاً در حین عملیات لحیم-کاری و هنگامی که ابزاری سرویس می‌شود، گرم شدن بیش از حد اتفاق می‌افتد. گرم شدن ماده PCD تا دماهای نزدیک به ۷۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد سبب بازگشت آن به حالت کربن طبیعی می‌شود. چنانچه این ماده برای مدت‌ها و دوره‌های زمانی کوتاهتری در معرض دماهای پایینتر قرار بگیرد، این تخریب می‌تواند اتفاق بیفتد. ایجاد ترک در این ماده هم می‌تواند ناشی از گرم شدن بیش از حد آن باشد به طوریکه باعث آزاد شدن استرس در هر دو لایه کربید و الماس در سرعت‌های متفاوت می‌شود.
از طریق آموزش و با افزایش دقت در هنگام کار، به سادگی می‌توان عمر ابزارهای کاربید را بسته به نوع کاربرد به ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش داد. تمیزسازی با استفاده از الکل‌های معدنی۳ به جای شوینده‌های بسیار اسیدی سبب کاهش احتمال خلل و فرج دار شدن کبالت می‌شود. از این ابزارها به دقت استفاده کنید، از تماس با ابزار، قبل و بعد از انجام عملیات جداً خودداری کنید. از لحیم کاری القایی۴ به جای مشعل زرد جوش۵ استفاده کنید و یا اینکه پارامترهای ویژه ای را برای جلوگیری از گرم شدن بیش از حد این ابزار مورد استفاده قرار دهید. الماس به عنوان سخت‌ترین ماده موجود در طبیعت شناخته شده است اما برای بهره بردن از حداکثر قابلیت‌های این ماده، لازم است توجه و دقت مناسب اعمال شود.

ماهنامه تخصصی صنایع چوب و مبلمان ایران شماره ۹۸ . شهریور و مهر ماه ۱۳۹۴

منبع: Red Book magazine
نویسنده: Scott A. Ries
مترجم: مهندس فرشته فدوی