استفاده از تکنولوژی‌های جدید سنباده‌زنی
بهترین راهکار برای بهبود کیفیت سطوح

در سال‌‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی در تولید سنباده‌زن‌های جدید زمینه را برای بهبود کیفیت سطوح و تولید محصولات بهتر و ارزشمندتر ممکن ساخته است. اما نکته قابل تأمل درخصوص این دستگاه آن است که مشتریان باید از پتانسیل‌ها و نتایج حاصل از به‌کارگیری این تکنولوژی‌ها آگاه باشند و ماشین‌آلات خود را بر طبق آن تنظیم کنند تا از مزایای آن به طور کامل بهره‌مند شوند. در اینجا قصد داریم تا به معرفی یکی از جدیدترین تکنولوژی‌های این دستگاه اشاره کنیم. بسیاری از مشتریان زمانی تصمیم به خرید می‌گیرند که بازار را مطالعه کرده و بررسی دقیقی نسبت به محصول مورد نظر خود انجام داده باشند. حتی بسیاری از آنان سعی می‌کنند که نمونه کار دستگاه را روی دستگاهی مشابه انجام داده تا نتیجه را مقایسه کنند. به جز در مواردی که نیازهای خاصی مد‌نظر است، مشتریان به دنبال محصولی می‌روند که صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد.
بعد از این که پروسه تصمیم گیری تمام شد زمان تحویل و نصب دستگاه می‌رسد. در حین تنظیم و زمانی که دستگاه برای اولین بار کار می‌کند اگر دستگاه نتواند به پارامترهای مورد نظر که بر سر آن‌ها توافق شده برسد می‌تواند منجر به برگشت سفارش ‌شود. به اعتقاد بسیاری از صاحبان صنعت، تولید‌کنندگان، مسئولان اصلی ارتباط با مشتریان هستند و در صورت نقص فنی دستگاه، تولیدکننده باید مسئولیت آن را بپذیرد و شرایط را مدیریت کند. عملکرد ماشین‌آلات نباید تحت تأثیر ابزار ضعیف یا کیفیت مواد اولیه قرار گیرد و برای ضمانت عملکرد صحیح دستگاه نباید نیاز به تعمیر دائمی باشد. با در نظر گرفتن این ملاحظات در سال‌های اخیرتکنولوژی‌های سنباده‌زنی برای ارائه استانداردهای جدید برای کار روی پانل‌های صفحه‌ای (فرآورده‌های مرکب چوبی) ظهور یافته‌اند. امروزه عملکرد ایده‌آل ماشین‌های سنباده‌زنی شامل طیف کاملی از تکنولوژی‌های مختلف برای پانل‌های صفحه‌ای و قطعات قالبی و پروفیل‌دار است. علاوه بر نوارهای سنباده‌زنی متداول وسیع و عرضی۱، تولیدکنندگان می‌توانند از تکنولوژی‌های برس‌زنی استفاده کنند که می‌تواند مستقیماً به دستگاه‌های سنباده‌زنی اضافه شود یا به آنها متصل شود. ابداع و استفاده از سیستم سنباده‌زنی عرضی یا CBF2 این امکان را برای اپراتورها فراهم می‌سازد که به الگوهای سنباده‌زنی مختلف دست یابند. در این سیستم نوار سنباده (تسمه سنباده‌زنی) عمود بر جهت تغذیه ماشین حرکت می‌کند و به این ترتیب الیاف به شکل مناسب برش می‌خورند به نحوی که بعد از پروسه لاک زنی از روی سطح بلند نمی‌شوند.
در واقع این تکنولوژی، سنباده‌زنی بدون نوسان قطعات را امکان پذیر می‌سازد.
اندازه و نوع دانه‌های سنباده‌زنی می‌توانند به صورت اختصاصی تنظیم و تعریف شوند. با استفاده از این تکنولوژی طول تماس می‌تواند از دو یا سه میلی‌متر تا چند سانتی‌متر تغییر کند. تسمه لایه‌ای دستگاه از نوارهای نازک دندانه‌دار که به صورت اریب قرار گرفته‌اند تشکیل شده است. تغییر دائمی سطح نوار سنباده‌زنی که در تماس با قطعه کار قرار می‌گیرد می‌تواند علایم مواج ناشی از دانه‌های سنباده را حذف کند. مزیت این تکنولوژی برای تولیدکننده از یک طرف نمای سنباده‌زنی بهتر و از طرف دیگر گرم شدن سطح ناشی از سنباده‌زنی کمتر است. گرم شدن سطح باعث چسبناکی سطح نوار سنباده می‌شود. این مورد مخصوصاً در مورد جلازدن و سنباده‌زنی فویل رخ می‌دهد. بنابراین کاهش گرم شدن سطح منتج به هزینه‌های سایش سنباده‌زنی کمتر می‌شود. زیرا مواد ساینده با دانه‌های ریزتر دوام بیشتری دارند. لازم به ذکر است دانه‌های سنباده در این سیستم ریزتر از سیستم‌های متداول سنباده‌زنی است. این دستگاه‌ها از یک تسمه مجزا استفاده می‌کنند که در راستای عرض کامل دستگاه حرکت می‌کند و سنباده‌زنی را به صورت مقطعی انجام می‌دهد. این نوارها هزینه‌ای تقریباً ۹۰% کمتر از نوارهای عریض کامل دارند و اثر سایش نیز به جا نمی‌گذارند. به علاوه مکانیسم‌های مکمل و متحرک در مقایسه با سیستم عرض کامل ساده‌تر هستند. نه تنها دستگاه، پرداخت بهتری را فراهم می‌آورد بلکه استفاده از آن نیز راحت‌تر است و از نظر هزینه نیز مقرون به صرفه تر است و هزینه اولیه کمتری را ایجاب می‌کند.
ویژگی‌های این سیستم:
– الگوهای سنباده‌زنی یک دست
– بدون اثرات نوسان قابل مشاهده
– نتایج عالی حتی روی قطعه کارهای دارای برش عرضی
– مزیت هزینه‌ای نسبت به تسمه‌های متداول
– کاهش تولید گرما در نوار سنباده‌زنی
– افزایش دوام نوار سنباده‌زنی
– تصحیح خطا
– بدون نیاز به کنترل لرزش ثانویه
– کیفیت بالا و یکنواختی سنباده‌زنی در تمام سطوح

مزایای تکنولوژی CBF می‌تواند با سیستم پانل مقطعی افزایش یابد.
فشار هر بخش (مقطع) می‌تواند برای ایجاد تغییر فشار در عرض قطعه کار در حین فرآیند سنباده‌زنی تنظیم شود.
این ویژگی مخصوصاً برای تسمه‌های عرضی مهم است زیرا امکان فشارهای مختلف مورد نیاز را بدون تغییر عرض موثر سنباده‌زنی امکان پذیر می‌سازد و از آسیب لبه که معمولاً در حین سنباده‌زنی سطوح لاک خورده اتفاق می‌افتد، جلوگیری می‌کند.
یکی دیگر از خواسته‌های بازار افزایش سرعت فرآیند در خطوط تولید و لاک زنی است. به این منظور دستگاه‌هایی برای کار با سرعت‌های تغذیه بالای ۷۰ متر بر دقیقه ابداع شده‌اند. برای اطمینان از تشخیص صحیح قطعه کار توجه ویژه‌ای به کنترل پدهای مربوط به بخش‌بندی دستگاه معطوف شده است. شناسایی مکانیکی روش مناسبی نیست. بنابراین سیستم‌های شناسایی لیزری۳ که می‌توانند حد فاصل‌های قطعه کار را شناسایی کنند استفاده شده‌اند. صنعت در استفاده از برس‌زنی سطوح به عنوان تیمار اضافی یا کار تکمیلی روند رو به رشدی را پیش گرفته است. در گذشته برس‌های استوانه‌ای چرخشی۴ به طور عمده تنها برای غبارروبی استفاده می‌شدند اما سیستم‌های برس‌زنی مدرن امکانات جدیدی را برای بهبود کیفیت سطح پس از سنباده‌زنی فراهم آورده‌اند. برس‌های استوانه‌ای متداول و برس‌های عرضی سال‌ها مورد استفاده قرار گرفتند اما امروزه سیستم‌هایی با برس‌های دیسکی چرخشی یا برس‌های دوبل دیسکی چرخشی که توسط هد ستاره‌ای می‌چرخند نیز موجود می‌باشند.
سیستم‌های جدیدی وجود دارند که در آن‌ها هدهای برس به شکلی طراحی شده‌اند که لبه به لبه سطح کار قرار می‌گیرند. این ویژگی برای ایجاد سنباده‌زنی یکنواخت در کل عرض کار دستگاه حائز اهمیت است. این تکنولوژی اصولاً برای شکستن لبه‌های تیز روی قطعه کار بعد از سنباده‌زنی و حذف فیبرهای باقی مانده‌ روی سطح استفاده می‌شود که به کاهش تیمارهای سطحی بعدی کمک می‌کند. علاوه بر سنباده‌زنی سطح، تکنولوژی‌های نوین فیبرهای باقی مانده روی سطح را به شدت کاهش می‌دهند و بار کار برای سنباده‌زنی بعد از اعمال اولین لاک زنی را کاهش می‌دهند. با وجود چنین دستگاه‌های متفاوتی در بازار طبیعتاً لازم است که مشتریان تحمل بیشتری برای شناخت تکنولوژی‌های جدید داشته باشند تا بتوانند از ظرفیت کامل دستگاه‌ها استفاده کنند. تأمین کننده باید مشتریان را در تمام پروسه راهنمایی کند و به آن‌ها برای حل هر گونه مشکلی کمک کند.

ماهنامه تخصصی صنایع چوب و مبلمان ایران شماره ۹۴ – فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۴

منبع: FDM Asia Magazine
نویسنده: Georg Weber
مترجم: مهندس بیتا معزی پور